Aantal verkeersdoden in 2015 licht gestegen
21-04-2016
Aantal verkeersdoden in 2015 licht gestegen
Vorig jaar zijn 621 personen bij een verkeersongeval overleden. Dat is 9 procent meer dan in 2014.
Voornamelijk mannelijke automobilisten en oudere mannen op scootmobiels overleden vaak in het verkeer, melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat woensdag.
Mannen rijden volgens het statistiekenbureau dagelijks wel meer kilometers dan vrouwen, namelijk 21 tegenover 10,5 kilometer per dag. Bij dodelijke ongevallen met een auto was vaak sprake van een botsing met een boom of lantaarnpaal.
Sinds 1972 neemt het aantal verkeersdoden geleidelijk af. Destijds overleden nog 3.264 personen in het verkeer. In 2013 en 2014 werd een voorlopig record gehaald met 570 slachtoffers.
Verkeersdoden
Bron: CBS - © NU.nl/Jerry Vermanen
Voertuigen
De meeste verkeersdoden waren bestuurders of passagiers van een personenwagen, namelijk 224. Daarnaast overleden 185 fietsers, gevolgd door voetgangers (57), motorfietsen (47), brom- of snorfietsen (42) en scootmobiels (41).
Het aantal verkeersdoden in de afgelopen vijf jaar is voornamelijk onder ouderen gestegen. Vorig jaar overleden 119 80-plussers tegenover 94 personen in 2010. Het aantal verkeersdoden onder twintigers is sinds 2010 flink gedaald. Het CBS meldt dat de bevolkingsontwikkeling daar geen invloed op heeft.
Tussen 14.00 en 16.00 uur gebeuren volgens het CBS de meeste dodelijke ongevallen. Ook vallen in de avondspits meer dodelijke slachtoffers dan tijdens de ochtendspits.
Noord-Brabant
In Noord-Brabant vallen de meeste dodelijke verkeersslachtoffers. Vorig jaar overleden 117 personen in die provincie in het verkeer. Dat is een stijging van 17 personen ten opzichte van 2014.
Het CBS verklaart dat hoge aantal door het uitgebreide wegennet van Noord-Brabant. Met bijna 23.000 kilometer ligt het meeste asfalt in die provincie, gevolgd door Gelderland en Zuid-Holland.
Wat betreft gemeenten heeft Amsterdam de meeste verkeersdoden, namelijk twaalf personen. Ook in Den Haag en Utrecht (beide acht) vielen veel dodelijke slachtoffers in het verkeer.