Easy2Drive Verkeersopleidingen
Afspraak maken, of heb je vragen?Bel ons op : 035 526 66 68

Ondersteunende techniek mag bij rijexamen

08-09-2015

Ondersteunende techniek mag bij rijexamen

Wie afrijdt voor zijn rijexamen, mag daar straks ondersteunende technische systemen bij gebruiken zoals sensoren en een dodehoekverklikker. 

Dat meldt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) dinsdag. De technische snufjes in de auto zijn tijdens het afrijden toegestaan vanaf 1 januari 2016. Er zijn nieuwe afspraken over gemaakt met de rijschoolbranche, waaronder de Bovag. 

Steeds meer auto's beschikken over het zogenoemde Advanced Drivers Assistance System (ADAS). Het zijn technologische ontwikkelingen, zoals een cruise control waarbij de snelheid automatisch wordt aangepast aan die van de voorganger. De systemen moeten nu nog worden uitgezet tijdens het rijexamen.

Het CBR benadrukt dat systemen die het rijden helemaal overnemen van de bestuurder, zoals automatisch inparkeren, verboden blijven bij het afrijden. "Een kandidaat moet ondanks de dodehoekverklikker toch goed in de buitenspiegel blijven kijken. Systemen zijn immers niet onfeilbaar", aldus een woordvoerster dinsdag.

Het gebruik van ADAS gebeurt op vrijwillige basis. Het rijexamen verandert er niet door van opzet. "De examinator beoordeelt de rijvaardigheid van de kandidaat en niet het gebruik van de ondersteunende systemen." Navigatie-apparatuur was al enige tijd toegestaan tijdens het examen.

Door: ANP

© 2024 Easy2Drive Verkeersopleidingen | Privacy | Disclaimer | Voorwaarden |